A sunkissed world

11 Sep, 2013

Obiceiuri sanatoase

Posted by: sunkissed In: Despre natura lucrurilor|La comandă

Am primit o leapsa de la Ciupercutza si tare ma bucur, a trecut ceva timp de cand nu a mai primit una. In plus, subiectul e unul care chiar ma preocupa: obiceiuri sanatoase, alimente, produse sau apucaturi pe care le-am introdus de curand in viata mea. De cand am implinit 25 de ani, ceea ce s-a intamplat acum mult timp, dragii babei, am devenit constienta ca timpul trece si ca e important sa treaca frumos. Asa ca m-am apucat sa il imblanzesc cum stiu.

Pai hai sa va zic, ca am treaba si nu am chef sa o fac, asa ca scriu.

1. Sport, sport, sport.

Nu, nu se poate fara. Nu, n-are rost sa va fofilati. Da, are rezultate daca scopul vostru e sa slabiti sau sa va simtiti in forma. Da, este al dracu de greu la inceput si uneori si dupa. Dar hai sa va spun de ce merita. Inainte sa merg iar la sala, luasem o pauza de doi ani de la aerobic. O mare greseala, am descoperit eu. Cand m-am apucat din nou, am facut-o pentru ca eram total nemultumita de tonusul muscular, de durerile de spate frecvente, de niste kile pe ici, pe colo si mai ales de starea mea mizerabila din fiecare zi.

Dupa aprozimativ doua luni, am inceput sa fiu iar multumita de ce vad in oglinda. Muschii s-au reasezat, spatele nu ma mai doare, iar pe fata am un mare zambet. De ce? Pentru ca un program regulat de sport face minuni pentru spirit. Esti mai organizat, mai echilibrat, mai exigent. Poate unul din cele mai misto avantaje: inveti sa defulezi eficient. Mai ales la Tae Bo ;) Inveti ce e aia disciplina – nu merge cu “azi n-am chef” – cel putin nu pentru un om obsedat ca mine. Ajungi sa mergi la sala si in vacanta, si asta din placere, i-auzi.

Ce fac eu concret? Merg la sala de 3 ori pe saptamana. Merg la Salsafit - merita reclama pentru ca aici am intalnit cei mai amabili oameni, sala este foarte mare, curata, iar orele sunt foarte variate, asa incat e ceva pentru toata lumea. Fac cardio aerobic de 2 ori pe saptamana si tonifiere inca o data. Recent am planificat sa incep sa merg si la fitness. Dar stiu ca o sa fie foarte greu – am fost o singura data si, desi merg la aerobic regulat din ianuarie, nu am putut sa ma ridic din pat 2 zile. La propriu.

Ca sa concluzionez: sport, sport, sport. Alergati, suiti-va pe bicicleta, mergeti la tras de fiare, orice. Singurele lucruri de care trebuie sa tineti seama este sa nu va apucati de capul vostru, daca nu ati mai fost activi fizic deloc, si sa nu exagerati din prima. De asemenea, sa nu renuntati dupa  una-doua-trei saptamani. Sa nu renuntati deloc, nici cand ajungeti in faza de platou (aici sunt eu acum si e TARE enervant – de aia o sa merg la fitness, sa schimb ceva). Ganditi-va la sala ca la un joc, fiecare zi in care nu renunti este o Achievement Unlocked day. E cel mai misto joc pe care poti sa il joci.

2. Somn minim 8-9 ore pe noapte.

Am descoperit ca de la o varsta fiecare noapte pierduta isi spune cuvantul. Nu neaparat in riduri si tristete generala, ci mai cu seama in incapacitate de concentrare pentru inca 2 zile de atunci inainte. Personal, daca nu dorm 8-9 ore in fiecare noapte, va puteti astepta ca a doua zi sa nu pot articula nici doua cuvinte, sa fac alegeri stupide si/sau sa ma rastesc la cineva care, poate, nu are nicio vina. Somnul e sfant si nu fac rabat de la asta.

Sigur ca sunt putin norocoasa si nu trebuie sa ma trezesc la 7 (ceea ce, pentru mine, e inca noapte), ca altfel viata mea sociala ar fi sub pamant. Sigur ca in weekend dorm aproape tot timpul, in etape. Insa ce am observat minunat este ca ma trezesc singura dupa 8-9 ore, si ma trezesc chiar normal. Fara dorinta de a rupe capul oricui imi spune buna dimineata si fara sa fiu inapta intelectual pentru cel putin 4-5 ore de atunci incolo.

3. Minim doi litri de apa pe zi.

Cred ca, daca faceti sport, nu aveti cum sa nu va tineti de regula asta. Uneori doar la sala beau un litru. Hidratarea e esentiala, si daca ma intreaba cineva cum fac sa am tenul fin si fara riduri, nu ezit sa le spun sa bea apa. APA – nu cola, fanta, pepsi, bere, cafea, ceai, ciorba, etc. APA. Efectele sunt miraculoase. Mai putin vizitele frecvente la toaleta intreprinderii unde traforati pentru existenta. Dar e ok, tot se zice ca e bine sa ne ridicam de la calculator o data la o ora.

Si daca nu se poate fara, e bine si niste ceai, ca tot a venit toamna si parca-parca intra mai bine. Ceai cu gheata nu am putut sa beau niciodata, dar ceai fierbinte intr-o dimineata de weekend, toamna… Parca e totusi misto si hidratarea asta, nu? :D

4. Tigara aia din mana? Aruncati-o

Acum. Fara scuze, fara de maine. Doar aruncati-o. Am fumat si eu la viata mea mai mult decat imi e rusine sa recunosc si sincer pot sa spun acum ca e cea mai mare tampenie. Nu reusesc sa mai gasesc niciun rationament pentru care ar fi ok sa fumezi. Incep sa cred ca Seinfeld avea dreptate cand spunea (nu gasesc link-ul acum) ca oamenii fumeaza pentru ca le place sentimentul de putere pe care il au cand tin un mic foc in mana.

Nu are rost acum sa va spun de ce va face rau, de ce trebuie sa renuntati, de ce trebuie nici sa nu va apucati vreodata. Stiti cu totii, in inima voastra de fumatori sau potentiali fumatori, toate chestiile astea. Si pana cand nu o sa traiti iluminarea singuri, nu o sa va lasati. Stiu. Dar tot ce pot sa va spun e ca e tare misto sa ai pielea curata, sa nu te simti dependent de nimic, sa poti sa urci scarile fara sa gafai si sa poti sa simti gustul mancarii, asa cum e el.

5. Nu va infometati

Una din temerile mele, cand m-am gandit eu asa sa traiesc sanatos, a fost sa nu ma infometez. OK, nu mai mancam tampenii, nu mai mancam prajituri noaptea, nu mai bagam shaorma de 2 ori pe saptamana, insa ce facem cu Foamea?! Cu F mare, ca asa merita.

Ei bine, dupa cateva luni de chin, eu fac asa: mananc dimineata (cereale de regula, ovaz integral va recomand, desi eu inca nu am reusit sa il adopt intru totul, e un gust dobandit, cum ar veni). Nu mai mananc cu 4-5 ore inainte de somn. Nu mai mananc dulciuri. Si am descoperit gustarile. Acele minunate lucruri recomandate de toate dietele sanatoase, minunile dintre mese, caju-ul ala crud si bun, migdalele aromate. Lucrurile astea mici – la propriu – care ma tin satula si normala pe durata intregii zile. Caci, stiti cum e, nu esti tu cand ti-e foame.

Si nu, o ciocolatica nu e o gustare. Credeti-ma pe cuvant.

6. No more sugar

Acum cativa ani am renuntat la zahar. Nu stiu exact de ce. Nu pot sa zic ca am citit despre beneficiile acestui lucru inainte. Sau ca voiam sa slabesc. Pur si simplu, am zis sa o fac si pe asta. Treceam printr-o faza de plictiseala crunta in viata mea si experimentam cu astfel de lucruri.

L-am inlocuit cu miere (in cafea), iar pe urma am renuntat si la asta. Ce s-a intamplat? Probabil multe chestii bune – beau 3 cafele pe zi, inainte puneam 2 lingurite in fiecare, deci 6 lingurite de zahar (alb) pe zi… you do the math. In plus, am scapat de poftele de dulce, de senzatia aia ca, daca nu mananc O CIOCOLATA INTREAGA, fac moarte de om. Acum sunt chiar indiferenta in fata lor. Probabil ca de asta nu am devenit obeza in perioada in care nu am mai facut sport.

Daca nu puteti renunta la zahar asa dintr-o data, macar treceti pe zahar brun - e mai sanatos decat cel alb, rafinat.

 

Cam astea sunt lucrurile pe care le fac eu. Nu mi se pare ca fac mare lucru si totusi ma simt mult mai bine ca in alti ani. Cumva ma intristeaza sa ii aud pe unii, pe altii ca nu au timp sau bani sa traiasca sanatos. E ca si cum as spune ca nu am timp sau bani sa traiesc mai mult si mai bine. De fapt, este exact acelasi lucru. Si sincer, cred ca cel putin ce fac eu nu costa mult si nici nu iti inghite ani din viata. Ce ziceti, va bagati nu la o leapsa de scris despre obiceiuri sanatoase, ci la trait frumos?

 

Share this: Twitter | Facebook

1 Response to "Obiceiuri sanatoase"

Comment Form

Facebook LastFM StumbleUpon Twitter

Arhiva

September 2013
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

About

"Some people never go crazy. What truly horrible lives they must lead." Bukowski

Silvia's books

American Gods
The Graveyard Book
Dance Dance Dance
Kafka on the Shore
Foundation
Prelude to Foundation
Lolita
One Hundred Years of Solitude
Slaughterhouse-Five
The Catcher in the Rye
The Blind Owl
Steppenwolf
Demian/Siddharta/Der Steppenwolf
The Glass Bead Game
Demian
Peter Camenzind
The Fairy Tales of Hermann Hesse
Gertrude
Knulp
Rosshalde


Silvia's favorite books »

Take a look



Kokoro by Natsume Sōseki